ضمانت نامه بانکی شرکت در مناقصه

جدول عنوان ها

ضمانت نامه بانکی شرکت در مناقصه ، ضمانت نامه ای است که دولت و شرکت ها و موسسات دولتی از شرکت کنندگان در مناقصه اخذ می نمایند.

طبق ماده ۷۹ قانون محاسبات عمومی معاملات وزارتخانه ها و موسسات دولتی باید از طریق مناقصه یا با مزایده انجام شود.همچنین در چنین معاملاتی به جهت اینکه شرکت کننده در مناقصه در صورت برنده شدن از تعهد خود سرباز نزند می بایست ضمانت نامه شرکت در مناقصه ارائه نماید.ضمانت نامه شرکت در مناقصه به همراه پیشنهاد توسط شرکت کننده ارائه می شود.و مبلغ آن معمولا ۵ درصد مبلغ پیشنهادی است.

مدت ضمانت نامه شرکت در مناقصه

مدت ضمانت نامه شرکت در مناقصه بسیار محدود می باشد.و فقط برای دوران برگزاری مناقصه و اعلام برنده آن دارای اعتبار است.و معمولا هم قابل تمدید نمی باشد.ولی ضمانت نامه ممکن است به ذینفع اجازه دهد که اعتبار ضمانت نامه را تمدید کند.

ضمانت نامه بانکی شرکت در مناقصه
ضمانت نامه بانکی شرکت در مناقصه

انواع تضمین شرکت در مناقصه

انواع تضمین شرکت در مناقصه مطابق ماده ۲ مصوبه ی شماره ۱۰۷۲۹/ت ۲۶۵۹۰ ﻫ  مورخ  ۱/۴/۱۳۱۸ هیات وزیران موضوع آئین نامه تضمین برای معاملات دولتی،انواع تضمین ها در چهاربند ذکر شده که یکی از آنها مندرج در بند الف تضمین شرکت در مناقصه می باشد.در ماده ۳ همان مصوبه انواع ضمانت نامه های معتبر در معاملات دولتی به شرح زیر آمده است:

الف) ضمانت نامه بانکی

ب)بیمه نامه.

ج)وجه نقد.

د)سفته با امضای صاحبان مجاز با مهر شرکت.

ﻫ)سایر ضمانت نامه ها شامل:

  1. ضمانت نامه های صادر شده از سوی موسسات اعتباری غیر بانکی که دارای مجوز لازم از طرف بانک مرکزی هستند.
  2. وثیقه ملکی معادل نود درصد ارزش کارشناسی رسمی آن.
  3. اوراق مشارکت بی نام منتشر شده از سوی وزارتخانه ها ،موسسات دولتی، شرکت های دولتی ،شهرداری ها و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی که از سوی دولت یا بانک تضمین شده باشد.
  4. سهام شرکت های سهامی عام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به ماخذ هفتاد درصد ارزش روز آن.
  5. مطالبات قطعی شده قراردادها از سوی دستگاه های اجرایی و ذی حسابان مربوط.

تضمین معتبر برای شرکت در مناقصه شامل تضمین های نوع الف ،ب  و ج مندرج در ماده ۳ می باشد.

ضبط ضمانت نامه بانکی شرکت در مناقصه

قرارداد با برنده اول در مهلت پیش بینی شده در اسناد ، منعقد خواهد شد.و پس از عقد قرارداد ،تضمین پیشنهاد دهنده دوم مسترد می گردد.چنانچه برنده اول از انعقاد قرارداد امتناع نماید و یا ضمانت نامه انجام تعهدات را ارائه ننماید،تضمین مناقصه وی ضبط و قرارداد با برنده دوم منعقد می گردد.در صورت امتناع نفر دوم ،تضمین وی نیز ضبط و مناقصه تجدید خواهد شد.لازم به ذکر است ضمانت نامه شخص برنده تا انعقاد قرارداد نهایی و تسلیم ضمانت نامه دیگری (حسن اجرای تعهدات،انجام کار) نزد کارفرما باقی می ماند.

به این محتوا امتیاز دهید
برچسب ها
مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *