خدمات حقوقی قراردادها

جدول عنوان ها

خدمات حقوقی ویژه قراردادها ،به مجموع خدماتی گفته میشود که بایستی در قرارداد نویسی رعایت شود. چراکه نحوه تنظیم و نگارش صحیح قرارداد میتواند در حفظ حقوق و منافع افراد بسیار حائز اهمیت باشد.

قرارداد نویسی به شیوه صحیح و توسط فرد متخصص چه ضرورتی دارد؟

امروزه گسترش روابط معاملاتی اشخاص در جامعه و ضرورت حفظ منافع طرفین و احتراز از بروز اختلاف ایجاب میکند.که این روابط بر پایه چهارچوب و اسلوب پایداری همچون اسناد تعهدآور قرار گیرند.بدیهی است نه تنها توافق طرفین یک معامله برای تحقق این هدف کافی نیست، بلکه صرف در اختیار داشتن سندی که دال بر انجام معامله باشد نیز کفایت موضوع را نمی نماید.چراکه هر معامله یا توافقی مبتنی بر شرایطی تحقق می یابد. که ولو در صورت باقی بودن آن شرایط در ذهن طرفین ،در مرور زمان دستخوش خدشه و خلل خواهند بود.همه این عوامل موجب می شوند که طرفین معامله در پی سندی تعهدآور باشند تا ضمن جامعیت مفاد قراردادی ، تامین کننده حداکثری حقوق و منافع آنان باشد.

در اختیار داشتن سند تعهد آور و اعتماد به هر سند تعهدآوری لزوما ما را به حفظ حقوقمان رهنمون نمی سازد.لذا ضروری است فردی قرارداد نویسی یا سند نویسی را برعهده گیرد که صلاحیت وی محرز باشد.

معیار صلاحیت شخصی که قرارداد را تنظیم می نماید چیست؟

آشنایی با مسائل اجرایی و فنی قرارداد، طرفین معامله را برآن می دارد که به اشخاص متخصص در مسائل فنی و اجرایی متمایل گردند.و به همین جهت آشنایی با مسائل حقوقی و قضایی و قوانین کشور ،طرفین معامله را در مراجعه به حقوقدانان و وکلا جهت تنظیم سندشان ترغیب میکند.

نحوه تنظیم و نگارش قرارداد

کلیه قراردادها متشکل از سه نوع نگارش هستند:

  • نگارش تعهد یا تکلیف
  • نگارش حق و اختیار
  • نگارش جملات خبری مبتنی بر اختیار یا تکلیف.

فردی صلاحیت نگارش قرارداد را دارد که در نگارش عناوین سه گانه فوق متخصص باشد.با دقت در صلاحیت های مختلف و رشته های تحصیلی موجود،اغلب مردم به سمت اشخاصی هدایت میگردند که حداقل با تعهدات ،حقوق تعهدات ، آثار تعهدات و نیز قوانین و آراء قضایی آشنا باشند.

نگارش حق و تعهد در قرارداد، حتی اگر دارای ماهیتی فنی ،اجرایی و تخصصی در صنایع مختلف باشد،لاجرم باید درچهارچوب و اسلوب تعهد نویسی مبتنی برحقوق و تکالیف قانونی گنجانده شود. دانش تعهد نویسی مستلزم آشنایی با نحوه قانون نویسی ، اصلاحات قانونی و قضایی و نیز تسلط بر تبعات و آثار هر تعهدی است.با توجه به مراتب فوق واضح است که وکیل متخصص در قراردادها ، تنها کسانی هستند که در نگارش قرارداد و اسناد تعهدآور می توان از آنان مدد جست.

به این محتوا امتیاز دهید
برچسب ها
مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *